Lifestyle
31 07 2019

Jak być młodszym za rok?

Czy to jest w ogóle możliwe? W sensie metrykalnym - na pewno nie. Pesel jaki jest, taki będzie. Za rok od dzisiaj, na karku będzie dokładnie o jedno oczko więcej. Ale… jeżeli zmienimy perspektywę i zaczniemy patrzeć na nasz wiek pod kątem sprawności, zdrowia, samopoczucia czy składu ciała, to sprawa zaczyna wyglądać zupełnie inaczej.

Oprócz moich własnych przemyśleń w kwestii „godnego starzenia się”, przyczynkiem do powstania tego wpisu była lektura książki zatytułowanej „Bądź młodszy za rok”.

Im człowiek starszy, tym emerytura bliższa. To oczywista oczywistość. Z czasem przychodzi refleksja i zmiany. 

I proszę się nie śmiać, wiem ile mam lat i wiem, że niby w tym wieku jeszcze o starości nie powinno się myśleć. Tylko jeżeli nie teraz, to kiedy? Kiedy już przyjdzie? To będzie trochę za późno aby się do niej przygotować.  To nie jest wyjazd na wczasy tylko kilkanaście bądź kilkadziesiąt lat naszego życia.

Przez ostatnie lata moje podejście do treningu i cele, jakie sobie stawiałem, uległy całkowitemu przewartościowaniu. Kiedyś, dawno temu chciałem być większy i silniejszy, traktowałem trening jako uzupełnienie mojej zabawy w uliczną koszykówkę. Chciałem wyciskać więcej na płaskiej ławce i trenowałem jak kulturysta. Potem był czas kiedy skręciłem w stronę biegania i jeżdżenia na rowerze, a trening na siłowni był tylko rzadkim dodatkiem do mojej ówczesnej aktywności. Kolejna odsłona to przygotowanie i trochę rywalizacji w zawodach CrossFit, oznaczające dużą objętość i czasami 6 ciężkich jednostek treningowych. A teraz…

Teraz tak naprawdę zależy mi najbardziej na sprawności i zdrowiu. Z perspektywy czasu, nie będąc nigdy zawodowym sportowcem, uważam to podejście za najbardziej sensowne. Nie oznacza to, że nie trenuję ciężko, oznacza to, że staram się trenować mądrzej i przeważam te elementy, od których będzie zależało moje zdrowie i sprawność za lat 20, 30 i 40.

Konsekwencją mojego zmienionego podejścia jest zainteresowanie tematyką długowieczności, stąd Niebieskie Strefy, o których piszę tutaj https://themo.pl/blog/post/148  oraz właśnie zakończona lektura wyżej wspomnianej książki pt. „Bądź młodszy za rok” autorstwa Chrisa Crowleya (emerytowany prawnik, rocznik 1934) i Henry’ego S. Lodge’a (lekarz internista i geriatra), o tym jak zachować zdrowie 50-latka na kolejne 30 lat i dłużej. I choć do 50-tki mam jeszcze kilka lat to tematyka książki i podejście, które przedstawiają autorzy absolutnie nie jest czymś, co powinno oczekiwać do naszych 50-tych urodzin aby zostać wdrożone w życie.

Zasady o których mówią, a z którymi (w większości) się zgadzam, są uniwersalne i tak samo dotyczą 40-latka jak i osób młodszych. Główną tezą książki jest stwierdzenie, że zmiana nawyków i wprowadzenie odpowiednich zmian może spowodować opóźnienie procesów starzenia się o całe dziesięciolecia. I nic (oprócz Ciebie) nie stoi na przeszkodzie, aby żyć jak 40 czy 50-latek co najmniej do osiemdziesiątki.

Jaka jest recepta autorów książki na opóźnienie procesu starzenia?

Prosta i składa się tylko z trzech elementów: sportu, odżywiania i pozostawania zaangażowanym.

Co autorzy mają na myśli wymieniając te punkty?

  1. Sport – najważniejszy punkt i sekret zdrowia. Wg autorów, 6 razy w tygodniu, w tym 2 razy tygodniowo ćwiczenia siłowe. Regularny trening to klucz do zahamowania procesu starzenia.
     
  2. Odżywianie – unikać fastfood-ów, cukrów prostych i tłuszczy. Jeść mniej. Nie zrzucać winy na geny, one decydują może w 20%.
     
  3. Zaangażowanie – odnalezienie i zajmowanie się czymś, na czym nam zależy. Rodzina, hobby, przyjaciele. Sprawa szczególnie ważna po przejściu na emeryturę.
     

Recepta dość oczywista, choć trudna w praktyce, bo w aptekach jej nie zrealizujecie. Potrzeba jest czasu, zaangażowania i konsekwencji. W kolejnych dwóch wpisach szerzej zajmiemy się sportem i odżywianiem, bo zdecydowanie podzielamy poglądy autorów, iż to te dwa są kluczowe dla naszego zdrowia i sprawności.

 

Be patient, it’s a lifetime journey!

0 komentarzy do "Jak być młodszym za rok?":

Brak komentarzy

Zostaw swój komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny. Pola wymagane są oznaczone gwiazdką.

[[layout.validate(writeCommentForm.comment.$error)]]
[[layout.validate(writeCommentForm.firstName.$error)]]
[[layout.validate(writeCommentForm.email.$error)]]
[[layout.validate(writeCommentForm.www.$error)]]

Oboje jesteśmy spełnionymi profesjonalistami. The MO jest dla Nas tą samą pasją, którą chcemy pomóc odnaleźć innym. Blog to kolejne narzędzie za pomocą, którego będziemy Was chcieli zarażać naszą zajawką. Trening 40-latka, Akademia Pana Kettla, walka z insulinoopornością, praca trenera personalnego, a także różnego rodzaju treści treningowe i żywieniowe to tematy, które będziemy poruszać.

Never miss a post!

Zasubskrybuj nasz newsletter i otrzymuj co tydzień informację o nowych postach, wydarzeniach i aktualnościach z życia The MO.

[[ layout.validate(subscriptionFormRight.firstName.$error) ]]
[[ layout.validate(subscriptionFormRight.email.$error) ]]